Genialt!!! med Genikamparen Mia Liljeberg

Välkommen, jag är en av deltagarna i Genikampen 2015 och tänkte passa på att berätta lite hur det var att vara med och hur jag resonerar om saker och ting. Genialt eller inte?

Första geniet - Ronny Sundin från Ånge: Du blir aldrig för gammal för att drömma en ny dröm!

Publicerad 2015-09-07 09:53:00 i Genikampen,

Första avsnittet innehöll två tävlingar, en orientering i skogen utan kompass genom ett träsk som Blå lag förlorade och valde duellant Ronny Sundin. Vi tyckte att vi gjorde det bra men vi gjorde felet att gå medan vi bestämde oss och det gjorde att vi fick längre sträcka bland annat. Och den andra tävlingen var PaintballQuiz där det Gula laget förlorade och valde Valentina till sin duellant. Båda tävlingarna visade på att det var väldigt jämnt mellan lagen och att det avgjordes med hårfin skillnad. Spännande!
 
Duellgrenen blev ordtorn där duellanterna skulle stapla bokstavskuber på varandra så de bildade torn på 3, 4 och 5 bokstäver där varje sida visade ett riktigt ord. Ordtornet med 5 bokstäver var klurigt då det innehöll ett egennamn, Kenya.
 
 
 Foto: SVT/SVT
 
Ronny var med i mitt Blåa lag och vi hade en trevlig stämning i laget under tävlingarna. Det oundvikliga med att vara med i den här typen av tävlingar är att någon deltagare skall lämna i varje program. Jobbigt men sant. 
 
I första programmet var det Ronny Sundin som fick lämna Genikampen och  jag ställde några frågor till honom om Genikampen: 
 
Ronny Sundin om Genikampen

Varför sökte du till Genikampen?

Ronny: Jag gillar knep och knåp och såg att de sökte deltagare till programmet. Många brukar tycka att jag är allmänbildad. Jag minns flera av grenarna från förra säsongen och tyckte att det skulle passa mig. 

Vad är ett geni för dig?

Ronny: Någon med mentala förmågor utöver det vanliga. 

Vad är ditt motto?

Ronny: Tag alltid ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! 

Vad är en oanad talang som du besitter?

Ronny: Har väldigt lätt att associera. 

Vad gör dig glad?

Ronny: En solstråle, ett vänligt ord och en kram!

Vem är din förebild?

Ronny: Nelson Mandela, en man som glömde det som hänt, förlät dem som gjort fel och som blickade framåt mot en gemensam framtid.

Vad uppskattade du mest med Genikampen?

Ronny: Kamratskapen 

Vad har du för planer framöver?

Ronny: När jag fyller 50 om något år ska jag flyga varmluftsballong!

Om du skulle beskriva dig med bara ett ord – vilket skulle det vara?

Ronny: Allmänbildad!

Vad skulle du vilja säga till tittarna?

Ronny: Du blir aldrig för gammal för att drömma en ny dröm!


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mia Liljeberg

Jag är en av de tolv deltagarna i Genikampen 2015 och här kommer jag dela med mig av tankar, resonemang och händelser. Jag är 42-årig föreläsare och författare som bor i Stockholm med min familj. Vi älskar att resa och jag har haft förmånen att arbeta och bo i alla (bebodda) världsdelar vilket gett mig insikter och erfarenheter om hur vi människor kommunicerar och vilka utmaningar som uppstår med kulturkrockar, språkförbistringar etc. Jag började min karriär som ingenjör inom industriell ekonomi och har de senaste 18 åren fokuserat på kommunikation och ledarskap. https://www.facebook.com/mialiljebergs

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela