Genialt!!! med Genikamparen Mia Liljeberg

Välkommen, jag är en av deltagarna i Genikampen 2015 och tänkte passa på att berätta lite hur det var att vara med och hur jag resonerar om saker och ting. Genialt eller inte?

Hur gick min antagning till?

Publicerad 2015-09-05 12:16:37 i Genikampen,

Förra säsongen 2014 var en vän till mig med Magnus Helgesson så då tittade vi på programmet.

Det såg intressant ut men inte mer med det, dock skämtade min man om att han tänkte anmäla mig men jag kunde aldrig drömma om att han skulle göra det.

I februari så fick jag ett samtal från Strix och då föll poletten ner ganska snabbt att han hade anmält mig.

Först blev det en intervju på plats hos de som blev inspelad. Det kändes ganska avslappnat att göra intervjun som handlade mycket om mig som person, gillar jag frågesportsprogram, hur viktigt är det för mig att vinna, hur bra på att samarbeta etc.

Sen dröjde det inte många dagar innan de hörde av sig och bokade tid för uttagningsproven. Det blev dock missförstånd där de hade skrivit in lördagen och jag söndagen men det löste sig med en ny tid på söndagen.

Dagen bestod av ett kunskapstest som påminner om högskoleprovet.

 Foto SVT/SVT

Sen var det olika moment som testades såsom konstruktion/logik/minne/samarbete.

Det var också läkarundersökning och fotografering och två filmade intervjuer.

Det kändes ganska bra efter testerna, var hyfsat nöjd med mina prestationer på de flesta och väldigt nöjd med ett av testerna, logiktestet som avklarades supersnabbt. Jag har alltid varit snabbtänkt och det verkar sitta i. Men jag hade ju samtidigt inte någon aning om hur andra hade presterat, de hade ju ändå gjort en sållning av människor innan de valde vilka som skulle få göra uttagningstesterna  så jag räknade med att det skulle finnas väldigt briljanta snabbtänkta människor i uttagningarna. 

Sen kom samtalet att de hade valt ut mig! Vilken grej! Det skulle spelas in under upp till tre veckor på annan ort – gulp! Det hade inte min man tänkt sig när han anmälde mig, men så blev det!

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mia Liljeberg

Jag är en av de tolv deltagarna i Genikampen 2015 och här kommer jag dela med mig av tankar, resonemang och händelser. Jag är 42-årig föreläsare och författare som bor i Stockholm med min familj. Vi älskar att resa och jag har haft förmånen att arbeta och bo i alla (bebodda) världsdelar vilket gett mig insikter och erfarenheter om hur vi människor kommunicerar och vilka utmaningar som uppstår med kulturkrockar, språkförbistringar etc. Jag började min karriär som ingenjör inom industriell ekonomi och har de senaste 18 åren fokuserat på kommunikation och ledarskap. https://www.facebook.com/mialiljebergs

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela